Lectură, carte…încotro?

În anul 2016 am continuat seria cercetărilor pe tema lecturii cu o provocare pe care le-am adresat-o elevilor din județul Alba. Elevii au fost provocați să răspundă la întrebarea „Lectură, carte…încotro” sub forma unei compunei, a unui eseu, a unei povestiri sau chiar sub forma unei poezii.

Au răspuns acestei provocări 25 de elevi de la 9 instituții de învățământ din județul Alba.tabel_sc_participante

Ce semnifică cartea pentru elevii zilelor noastre?

Analiza materialelor realizate de elevi a relevat faptul că aceștia asociază cartea cu o serie de semnificații. În figura 1 sunt redate câteva dintre cele mai semnificative semnificații asociate de elevi cărții: un vârtej de sentimente contradictorii, un univers paralel, un prieten bun și loial, o clipă de fericire, o comoară de neprețuit, un an al vieții, o casă în care trăiesc suflete, un portal spre lumea autorului, o scară, un profesor, o viziune, un far călăuzitor, un izvor al cunoașterii, inima umanității, cartea este dincolo de formă.

Fig.nr.1. Semnificațiile asociate de elevi cărții

grafic_semnificatii-carte

În continuare prezentăm cele mai frumose definiții ale cărții desprinse din materialele realizate de elevi.

  • O carte nu se rezumă doar la o colecţie de hârtii, ci, indiferent de forma ei, face parte din viaţa ta. Fără ea am duce o viaţă monotonă.
  • Cartea este un univers paralel în care te poţi afunda, scăpând de griji şi de tot ce te înconjoară. E o portiţă de scăpare către tărâmul imaginaţiei
  • O carte e un vârtej de sentimente contradictorii, idei neîmpărtăşite, frumoase definiții şi întrebări nerostite.
  • Din trecut şi până astăzi/ Cărţile au servit drept scări,/ Pentru a urca pe malurile/ Râurilor vieţii, pline de-ncercări.
  • Cartea este un profesor al cărui grai ne direcţionează spre o gândire raţională, corectă, ne dă posibilitatea de a ne găsi liniştea în cazul unei decăderi nervoase.
  • Ea ne reflectă anumite viziuni, anumite scene, timpuri din trecut; ne face cunoscută viaţa de acum câţiva ani, câteva decenii, chiar secole, prezentându-ne istoria omenirii sau chiar ne indică moduri prin care ne-am putea schimba viaţa, viitorul.
  • Fiecare carte reprezintă „un far construit în Oceanul Timpului”, menit să imortalizeze experienţele omeneşti, deoarece pe gânduri pline de forţă sunt înşirate cuvinte.
  • Fiecare carte ascunde un mesaj aruncat într-o sticlă în mare, cu speranţa că va ajunge la celălalt mal, spre cititorul său.
  • Cărţile sunt inima umanităţii.
  • Cărţile constituie un sanctuar vegetal, un izvor nesecat al profunzimii şi al cunoaşterii, un incendiu de culori pentru fiinţă.
  • Cartea este „o veşnicie în sicriu de hârtie.”, o salvare momentană din ghearele morţii, o clipă de fericire din „actul comediei umane foarte bătrâne.”
  • Citind o carte ai impresia că ții în mână un obiect, care poate face posibilă teleportarea dintr-o lume de zi cu zi într-o lume a reveriei. Cărțile nu doar că au un aspect specific, ci au și un miros, o atingere, o culoare autentică, care îl face pe cititor să dorească să citească mai mult.
  • Numim „carte” orice înlănţuire de pagini scrise, virtuale sau reale. Însă uităm de adevărata carte, care necesită îngrijire şi atenţie asemenea unui om… Cartea este acel obiect îngălbenit, ale cărui pagini sunt fragile şi roase, emanând un plăcut miros al trecutului sau acel obiect proaspăt ieşit de sub tipar, cu diverse forme şi culori atrăgătoare privirii, ce răspândeşte un uşor iz al prezentului. „Carte” este acel nepreţuit obiect care oferă unei locuinţe atmosfera de „casă”. O casă completă, în care trăiesc suflete.
  • Cartea semnificând un an al vieţii unde peisajul se schimbă, unde atmosfera e fantastică, plină de magie.
  • Cartea este portalul supranatural spre lumea autorului văzută prin ochii noştri, unde totul devine posibil, unde scăpăm de monotonia lumii reale şi unde totul este cum am visat mereu să fie.
  • Cartea este o comoară neprețuită, un prieten bun și loial. Aceasta îl introduce pe cititor în universul creației și îl conduce într-un mod armonios din castele fermecate până în  gura unei balene din adâncul mărilor  și îl învață tot ce este bine pe acestă lume. O carte ne distrage atenția de la problemele zilnice. Ne ține departe de lumea reală pentru că ne introduce într-o lume a fanteziei și a imaginației.

Ce semnifică lectura pentru elevi?

Din semnificațiile asociate de elevi lecturii am desprins următoarea definiție a lecturii:

„Lectura este o comuniune a omului cu cartea, un mijloc plăcut de informare dar și de relaxare, o operațiune de împăcare a posibilului cu imposibilul, un vals în armonia celestă, un dans diafan deasupra sensurilor efemere. Lectura este un sport care te transformă în OM, este înălțare și zbor, vis și tăcere, o comoară de neprețuit, care îmbogățește vocabularul, lărgește orizonturile cunoașterii, educă, disciplinează și care evidențiază omul cult. Lectura face viața mai frumoasă și mai ușoară și îi permite omului să se citescă pe el însuți”. (a se vedea figura 2)

Fig.nr.2. Semnificațiile asociate de elevi lecturii

grafic_semnificatii-lectura

Din materialele realizate de elevi am extras următoarele definiții ale lecturii:

  • Nimic nu se compară cu lectura dintr-o carte care a fost răsfoită de decenii de persoane și personalități, știind că ceea ce citești „cu adevărat” a dus cândva la un scandal, un război, o romanță sau o idee genială.
  • Lectura „adevărată” este cea care se realizează într-o bibliotecă sau un loc liniștit pentru ca „omul să-și poată aduna gândurile”. În plus, lectura nu are în centru doar cartea ci și un dicționar, o foaie, un creion și multă atenție.
  • Să lecturezi înseamnă să „mesteci” cuvinte până ce fiecare gust îți este cunoscut.
  • Lectura este o comuniune a omului primordial cu cartea însăși, a dinților minții umane cu cuvintele și a limbajului gândirii cu ceea ce s-a prelucrat, desprins din carte.
  • Lectura este mai presus de o stare, lecturarea este o legătură a omului cu CUVÂNTUL, o legătură ce trebuie întemeiată fizic nu virtual.
  • Lectura este, din punctul meu de vedere, un mijloc sigur şi, prin intermediul căruia găsesc informaţii sau, mai mult de atât, un mod prin care mă destind, mă recreez, regăsindu-mă în rândurile carţii şi găsindu-mi „locul” pentru o anumită perioadă de timp.
  • Lectura este un sport care te transformă ca om, ca fiinţă raţională şi care îţi dă posibilitatea de a-ţi dezvolta capacitatea unei gândiri nemărginite. Deci, dacă vrem ca mereu să fim în formă, o carte citită reprezintă un progres extrem de important în devenirea unui campion.
  • Lectura nu este o datorie de împlinit, ci un act de profunzime, o operaţiune care constă în împăcarea posibilului cu imposibilul, o mişcare continuă, fără nici un moment de răgaz.
  • Consider că, lectura este un vals în armonia celestă, un dans diafan deasupra sensurilor efemere. Este înălţare şi zbor, vis şi tăcere, clarobscuritate necesară descoperirii luminii revelatoare.
  • .. Cea în lipsa căreia cartea ar trece nesemnificativ prin lume, având o existenţă derizorie. Cartea trăieşte prin lectură, iar lectura trăieşte prin carte. Acestea sunt cele mai de preţ obiecte ale sufletului, care ne dezvăluie trăiri, sentimente, emoţii, răspunsuri… Lectura, pentru om, poate fi exterioară sau interioară. Prin lectura exterioară, un individ se dezvoltă intelectual, îşi conturează personalitatea şi, mai mult decât atât, devine „om”. Citind, trăieşti alături de carte, intri în povestea ei şi dobândeşti încă o viaţă. Dar, cea mai importantă parte, care domină întreaga fiinţă, este lectura interioară. Lecturând, omul se citeşte, de fapt, pe sine. Se regăseşte în carte, se detaşează de real, intrând într-un alt univers, al purităţii şi al sufletului. Astfel, în timpul lecturii, omul citeşte atât povestea acesteia, cât şi propria carte interioară.
  • Lectura poate fi considerată una dintre cele mai de preţ avuţii din viaţa omului, din mai multe motive: îmbogăţeşte vocabularul, lărgeşte orizonturile cunoaşterii, dezvoltă psihicul, face viaţa mai frumoasă şi mai uşoară, educă, disciplinează şi evidenţiază omul cult, toate acestea făcând din lectură o adevărată comoară.
  • Lectura este pasiunea mea şi a multora. Ea mă înţelege şi mă învaţă multe lucruri. Pentru mine cărţile nu sunt doar acele obiecte, frumos aşezate în raft, ci sunt cele mai de preţ obiecte, din multe altele pe care le avem.

Viitorul cărții văzut de elevi                                                                                                  Întrebarea este: peste ani ce se va alege de carte?                                                                                 Cartea va exista și-n viitor, dar sub o altă formă, se va citi, dar se va citi altfel.

Dacă în prezent predomină cărțile în format tipărit, în viitor va predomina cartea în format electronic. Elevii prevăd un viitor sumbru pentru cartea tipărită, aceasta nu va mai fi tipărită și va putea fi văzută doar în muzee. (a se vedea figura 3)

Fig.nr.3. Cartea în viitor

grafic_cartea-in-viitor

 

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Lectură, carte ... încotro? și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s