Școala ideală

Pornind de la itinerarul istoric al ideii de educație, de la materialul documentar furnizat de filmul documentar „Educația interzisă”, de la „Dicționarul Enciclopedic de Filosofie și Științe umane” și de la manualele de Sociologie de liceu,  în anul școlar 2015-2016,am demarat un proiect ambițios și oarecum riscant în care am testat actorul cel mai implicat în actul pedagogic și cel mai puțin ascultat în sensul adevărat al cuvântului și anume ELEVUL.

Astfel, împreună cu elevii am analizat și sintetizat practicile educative din diverse arii geografice și culturale în perioade istorice distincte. Dezbaterile foarte vii și argumentate au fost în măsură să sublinieze nevoia fiecărei societăți sau elite sociale de a se cultiva fie în sensul terminologiei latine „Edere, educare, educere”, adică a crește, a hrăni, a trage în afară, fie în sensul grecesc, paidéia, care urmărea obținerea virtuții, forții și minții (la Homer) sau împlinirea idealului țăranului harnic la Hesiod („Munci și zile”).

Prin film, chestionare, bibliografie, planșe, dezbateri, elevii au ajuns să înțeleagă că acestă problemă mondială, adică educația,  este aproape peste tot în criză, fiind tributară unui model de secol XIX, în esență prusac, brevetat de Bismark și perfecționat în sistemele totalitare, un model care interzice de fapt educația autentică în accepțiunea termenilor grecești sau latini.

Desigur, justificarea instituțională legată de finalitățile educației se bazează pe costuri, pe nevoile economiei și mai puțin pe necesitățile elevilor. Aceștia și-au manifestat nemulțumirea față de insistența societății de a se reproduce mai ales în direcția uniformizării și a omului unidimensional și mai puțin în acord cu idealurile omului liber.

Fără a avea pretenția că am soluționat problema, considerăm că ar fi necesar să realizăm un echilibru între antiteze, adică între educația în sensul de creștere, dezvoltare, luminare și „interzicerea educației” de către instanțele oficiale, părinți, educatori sau chiar societate în ansamblul ei. O astfel de ipoteză a fost stabilită prin activitatea comună a elevilor și participanților la proiect, toți cei implicați fiind chemați să răspundă la întrebări legate de câteva teme cum ar fi: motivația școlară, ora ideală, elevul ideal sau profesorul ideal.

În viziunea elevilor, „elevul ideal” ar trebui să fie prietenos, activ la ore, onest, o persoană de încredere, silitor, atent tot timpul, ambițios, creativ, liber, sociabil, conștiincios, cooperant, glumeț, bine informat, dornic să cunoască, respectuos, generos, bine pregătit, adaptabil, organizat, un bun coleg, curios, diplomat, original, inteligent, echilibrat, descurcăreț, să aibă simțul umorului, să fie extrovertit, deschis la idei noi, carismatic, fără telefon, să fie un exemplu pentru ceilalți elevi. (a se vedea figura 1)

Fig.nr.1.„Elevul ideal” în viziunea elevilor

grafic_elev_elev

Întrebați care sunt motivele pentru care merg la școală, unii elevi au afirmat că merg la școala pentru a-și forma un viitor, pentru a obține o diplomă,  pentru a-și îmbogății cunoștințele, pentru a se dezvolta din punct de vedere personal și profesional, pentru a ajunge să se cunoască mai bine pe ei înșiși, pentru a socializa, dar și pentru a se întâlni cu colegii și prietenii. Totuși sunt și elevi care merg la școală din obligație (obligați de părinți sau/și de sistem). (a se vedea figura 2)

Fig.nr.2. Motivele pentru care elevii merg la școală

grafic_motive_scoala

În viziunea elevilor, „ora ideală” ar trebui să conțină activități practice, să fie interactivă, în cadrul orei ar trebui să aibă loc dezbateri, ora ar trebui să conțină momente audio-video, în clasă este o atmosferă plăcută, se poate asculta muzică, elevii lucrează în echipe, cooperează, sunt valorificate calitățile elevilor. În cadrul orelor sunt organizate jocuri, se spun glume, se desfășoară activități  în aer liber, nu se acordă note, elevii sunt deschiși, interesați și dornici de a se implica. (a se vedea figura 3)

Fig.nr.3. „Ora ideală” în viziunea elevilor

grafic_ora-ideala

Profesorul ideal” în opinia elevilor ar trebui să fie o persoană răbdătoare, un bun strateg, să fie experimentat, să dea dovadă de tact pedagogic, să fie glumeț, un bun actor, să aibă spirit de inițiativă, să fie înțelegător, inteligent, ingenios, carismatic, democrat, știe să se impună într-un mod respectuos, știe să capteze atenția, este creativ, sociabil, empatic, optimist, corect, îi place să se implice, iubește copiii, știe cum să raporteze materia predată la viața de zi cu zi, este un om bine organizat, original, deschis la nou, înțelept, fără prejudecăți, binevoitor, extrovertit și este pasionat de munca lui. (a se vedea figura 4)

Fig.nr. 4. „Profesorul ideal” în viziunea elevilor

grafic_profesor-ideal

Acțiunea în imagini

Documentarul „Educația interzisă” în limba română

Reclame
Acest articol a fost publicat în Școala ideală și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s